Corporeal Combat: Attack Target Number: Str + CorpF (als je geen combat skill hebt) Str + CorpF + Fighting Str + CorpF + Large Weapon Prec + CorpF + Small Weapon Prec + Ranged Weapon (dus bij ranged komt er geen CorpF bij) Hierboven kan eventueel nog een + of - van Accuracy van een wapen bijkomen en risico (zie beneden)... Dodge Target Number: Agi + Dodge Voor beide worpen geldt: Normaal krijg je voor elk getal boven de 12 voor je skill een bonus voor je Check Digit. Voor attack en dodge wordt deze bonus gehalveerd (dus als je Str + CorpF + Fighting = 14 of 15, dan heb je een +1 op je Check Digit, bij 16 of 17 een +2, etc). Die + wat je hier krijgt geld alleen maar om te bepalen of je raakt. Als de Check Digit van de aanvaller hoger of gelijk is aan de Check Digit van de verdediger is het raak. Anders mist hij helemaal. Als de verdediger een Check Digit van 6 gooit, dodged hij altijd (als de dodge worp lukt). Nadat de worp is gemaakt mag de verdediger nog Essence gebruiken om de worp te verbeteren. Je kunt risico nemen in een gevecht. Hierdoor krijg je -1 of -2 op je dodge of attack worp en krijg je +1 of +2 op je Check Digit. (dit is de enige manier om de damage die je doet te verhogen) Als de aanvaller raakt doet hij de ongemodificeerde Check Digit + Power v/h wapen (p.65) + evt. risk - armor v/d verdediger (Protection) damage. Je kunt ook alleen maar dodgen in een ronde (dus niets anders doen), dan krijg je een +2 op al je dodge worpen. Je mag ook Aimen (kost de hele ronde) De volgende aanval heb je dan een +1 op je worp (als je maar geen damage hebt gekregen ondertussen). Voor contact wapens kun je maximaal +1 krijgen, voor ranged wapens maximaal +3 (dan moet je dus 3 rondes aimen). Een succesvolle acrobatics worp kan zijn check digit aan het Target Number van een dodge worp toevoegen (tegen nonprojectile wapens). Als je 25% of meer van je body hits verliest met 1 attack ben je stunned voor de rest van die ronde en de hele volgende ronde. (als je stunned bent kun je geen acties doen). Een ronde duurt +/- 5 secondes. Officiele volgorde combat: - Supernatural powers gaan eerst (dus songs, attunements e.d.) in volgorde van Perception. Deze tellen als een actie, dus je mag dan niet meer aanvallen - Daarna movement in volgorde van Agility (dit telt niet als een actie) - Daarna aanvallen in volgorde van Agility (dit is een actie, je mag maar 1 actie per ronde doen) - Nu mag je proberen te dodgen. - Damage wordt nu berekend en gedaan. Let op: Standaard 'slaan' heeft -3 Power. Als je meer dan 4 Fighting hebt krijg je 1 punt erbij. Met Str 9 of hoger krijg je ook 1 erbij, en als je een soort van heavy gloves of iets dergelijks hebt krijg je nog 1 erbij. Schoppen heeft -2 Power, en -1 Accuracy. Hiervoor gelden weer dezelfde plussen als bij slaan (dus met > 4 fighting, >= 9 str en stalen neuzen in je schoenen heeft schoppen +1 Power en -1 Accuracy. Andere wapens staan op blz. 65 in het boek