Not logged in.
Sandcat RPG


>Setting
>Character descriptions
>Session logs
>Making PC's
>Dnd roll example
>Links

^The Betrayal of Aerakos

>Sandcat RPG stuff >The Betrayal of Aerakos >Setting

Setting

Geografie

De wereld is heel erg divers qua geografie en je kunt er eigenlijk alle soorten klimaten vinden (relatief dicht bij elkaar met snelle overgangen). Je kunt af en toe als het ware in een dag van een droge woestijn naar een ijzige vlakte lopen. Voor de rest is er vrijwel alles te vinden, hoge bergen, grote bossen, ondergrondse stelsels, kale vlaktes, toendra's, gebieden met alleen maar ijs en sneeuw, moerassen, woestijnen, vrijwel alles. Daarnaast kun je ook rare dingen tegenkomen als bossen van reuze paddestoelen (even groot als bomen) tot droge rots vlaktes waar lava rivieren stromen. Ook zijn er (grote) rivieren en meren en bijna alles wat je je zou kunnen bedenken is mogelijk.

In het algemeen zul je in bepaalde gebieden (bossen, bergen etc.) wel eerder de beesten/mensen etc. tegenkomen die je zou verwachten, dus een berggeit kom je niet zo snel in de woestijn tegen (hoewel misschien wel eerder dan in een 'normale' wereld. Voor de 'playable' rassen geld dit al in mindere mate, dus je zult eerder dwergen in bossen en elfen in bergen tegenkomen dan in een 'standaard' setting.

Demografie

De verdeling tussen de verschillende rassen is dus redelijk gelijk. Er is geen overheersend ras. Natuurlijk zijn er een hoop rassen/beesten die minder voorkomen dan anderen. Maar er is er niet een die het meeste voorkomt. Zo hebben alle geciviliseerde (playable) rassen steden en dorpen. Wel komen grote steden niet zoveel voor en zijn de meeste redelijk afgezonderd van elkaar. Dit is ook zo omdat alle rassen heel erg door elkaar wonen (dus niet 1 groot gebied met alleen maar humans, en een groot gebied met alleen maar dwergen). Hiermee bedoel ik dus niet dat in 1 stad iedereen door elkaar woont. In een stad is er altijd 1 'centraal' ras en er wonen in grote steden dan ook wel wat andere rassen in kleine mate, maar 1 (of 2) heeft zeker de overhand.

Verder is de infrastructuur ook niet echt goed. Er zijn wel lokaal wegen, maar geen grote wegen van stad naar stad, dit is natuurlijk ook een reden waarom er minder contact is tussen alle steden/dropen. Verder kan reizen ook gevaarlijk zijn en is het erg moeilijk omdat veel stukken lastig doorgaanbaar zijn.

Jullie moeten jezelf zien als zeker sterker/beter dan de gemiddelde mensen. Een leider van een dorp zou ook lvl 5 kunnen zijn. En een van de bewakers van het paleis in een grote stad ook. Dus sterkste die in zo een stad zouden kunnen rondlopen (de wizard die de baas is bijvoorbeeld) zou dan lvl 10-15 zijn. Dus in een dorp zou je je vrij sterk kunnen voelen en zou je als het ware iedereen kunnen uitmoorden, maar in een stad gaat je dat niet zomaar lukken. Dit kan ook nog sterk varieren per lokatie, dus ga nergens vanuit. ;-)

Economie

Door de grote diversheid van de wereld en volken is er ook geen algemene betaal eenheid. Dit is er wel vaker per regio (dus een stad met dorpen er omheen e.d.). Maar veel handelen wordt dus ook gedaan door ruilen. Ook zal zoiets als bijvoorbeeld goud in de ene regio veel waard zijn terwijl ze het in de andere regio stukken minder interessant vinden. Dingen zoals magische items zijn ook op de meeste plaatsen wel wat waard :-)

Politiek

Er is dus niets overkoepelends qua politiek. Elke regio heeft zijn eigen politiek, dus dit zal erg divers zijn. In de ene regio is er een soort koning of iemand anders die de baas is, en in de andere is er een groep mensen die over dingen beslist. Misschien is er op de ene plek helemaal niets van politiek en doet iedereen maar wat hij wil. Bij de andere kan het geleid worden door geloof, dus dan is de macht bij bepaalde priesters van een tempel, etc.

Magie

Er is dus veel magie in de wereld, wat dingen die volgens natuurwetten onmogelijk zijn mogelijk maakt. De magie kan zich huisvesten in dingen die is al bij geografie heb gezegd, gewoon hele rare dingen. Denk ook aan een bos waar de bomen rood zijn met blauwe stammen en de konijntjes roze ;-).

Verder zijn er ook veel magiers is de wereld. Hoewel dit ook per plek (stad/dorp/bos etc.) erg kan verschillen. Er kunnen dus steden zijn waar de dienstmeisjes het bed opmaken met cantrips, maar dit is zeker niet overal zo. Echt sterkte tovenaars zijn iets minder standaard, maar die zijn er ook genoeg. Mede door de aanwezigheid van zoveel magie-gebruikers zijn er ook genoeg magische items op de wereld (en worden ze dagelijks bijgemaakt). Dit zijn dan wel vooral de 'kleinere, simpelere' items. Sterkere magic items zijn niet zo standaard en zul je niet op elke hoek van de straat kunnen kopen.

Religie

Religie speelt niet zo een belangrijke rol in de wereld. De 'divine magic' is ook minder aanwezig dan de 'arcane magic'. Er zijn geen grote goden die overal op de wereld aanbeden worden. Sommige geloven helemaal niet in goden, maar in een stad zullen zeker enkele kleine tempels te vinden zijn. Wij houden nu als standaard de goden van het PHB aan, maar er zijn er nog veel meer (die je zelf mag verzinnen als je er een wilt hebben, of die je misschien nog wel tegenkomt).

© 2005 Ferry van den Boom and Xavier Clairbois


© 2003-2019 Sandcat RPG Crew.
Page design by Stijn (main layout) & Jake (textures and colours).

Comments can be sent to rpgadmin(at)sandcat(dot)nl.