Not logged in.
Sandcat RPG


>Regels & Character generation
>Roster of The Lodge
>Session logs
>Setting

^Foggy London

>Sandcat RPG stuff >Foggy London >Regels & Character generation

Regels & Character generation

De hele korte versie van de regels is te vinden in deze introductie [124 kB PDF]. Deze is vooralsnog met een 'pirates' inslag geschreven, maar dat mag de pret niet drukken.
Sommige dingen zullen nog veranderen: waarschijnlijk wordt de Skill 'Computers' iets als 'Steam' bijvoorbeeld. Dit zullen we zo snel mogelijk vaststellen.

De langere versie van de regels is natuurlijk te vinden in het Buffy RPG Core Rulebook. Lees met name de volgende dingen door:

  • pagina 28 voor een voorbeeld van het character sheet
  • pagina 30-32 voor de Attributes
  • pagina 33-51 voor de Qualities & Drawbacks (denk Perk en Flaw uit Alternity
  • pagina 52-57 voor de Skills
  • (pagina 60-95 voor wat voorbeelden van characters en hoe ze hun punten hebben verdeeld)
  • pagina 98-127 voor de regels voor rollen, gebruik van skills, combat, healing, etc. Aan de ene kant is dit essentieel, aan de andere kant kan ik dit ook heel goed samenvatten al pratend.
  • pagina 126-131 voor Drama Points
  • voor de Magiers en Willow-fans is hoofdstuk 4
  • pagina 235-241 voor mooie tabellen die eigenlijk alles wel ongeveer samenvatten

Voor een groot deel volgen we de regels uit het Buffy RPG Core Rulebook. Deze zijn samengevat op pagina 235. Zoals gezegd kun je bijna alles spelen, van detective tot magier, van robot tot weerwolf. Wel krijgen jullie minder punten om mee te bouwen, nog onder die van 'White Hat'. (Mocht blijken dat het te weinig is dan kunnen we het altijd nog naar boven brengen, andersom is moeilijker.) De nieuwe aantallen:

  • 13 Attribute points
  • 8 Quality points
  • maximaal 8 Drawback points
  • 15 Skill points
  • 10 Drama points

Namen

Voor als je geen goede namen kunt verzinnen heb ik hier lijsten van typisch Britse namen. Denk eraan dat je niet per se van Britse komaf moet zijn: het Britse Rijk was enorm en Londen was het centrum van de wereld. Zo had het o.a. Egypte en India, dus mensen die daar waren geweest en nu (weer terug) in Londen zijn, zijn erg veel voorkomend.

Voorbeelden

De volgende personages zijn bedoeld om een idee te geven van de mogelijkheden:

  • Magier: gezegend met mystieke krachten kun je enorme dingen bewerkstelligen, maar niet alles wat je doet is even controleerbaar. (Denk aan: Dr Strange uit de Marvel comics, Willow uit Buffy.)
  • Detective: je hebt geen nieuwerwetse snufjes nodig bij de uitoefening van je eerbare beroep: je scherpe waarnemingsvermogen, uitstekende deductie, goedtrekkende pijp en gave hoed zijn genoeg. Sommigen noemen dat 'magisch' maar jij weet beter. (Denk: Sherlock Holmes.)
  • Scientist: de grenzen van de wetenschap zijn er louter om geslecht te worden. De mens weet nu meer dan ooit tevoren, en kan wat vroeger slechts fabels waren. De beheersing van de enorme krachten die stoom heeft is slechts het begin. De creatie van (kunstmatig) leven is misschien de volgende, of misschien moet je je toch maar bezighouden met volledig automatische berekeningen. (Denk aan: Dr. Frankenstein.)
  • Vechtsport kunstenaar: de hedendaagse fascinatie van de gewone mens met techniek is lachwekkend. Het menselijk lichaam is er altijd geweest en is tot veel meer in staat. In de Orient heb je gestudeerd onder verscheidene leermeesters. Jouw stijl is krachtiger doch gracieuzer dan het lompe boksen wat men hier kent. Het schermen heeft zijn elegantie, maar de afhankelijkheid van wapens is beneden je. (Denk aan: kung fu, Shaolin monnik.)
  • Oud-officier: in al je jaren in dienst voor de Koningin heb je veel gezien. Je was gelegerd in alle hoeken van het machtige Britse Rijk en vele slagen gevochten, zowel op het strijdveld als daarbuiten. Na je eervolle ontslag uit handen van de Koningin (God zegene haar) kon je thuis gaan zitten en genieten van je vermogen. Dat had gekund. Na 1 maand had je het wel weer gezien, en nu ben je weer actief, maar anders dan vroeger. (Denk aan: Dr Watson.)
  • Beestmens: Misschien was het een beet, misschien was het een spreuk, misschien een ritueel. Uiteindelijk maakt dat weinig uit. Sommigen noemen het een vloek, zelf denk je dat het een zegen was. Je hebt de kracht om je om te vormen tot een wezen met enorme kracht en snelheid. Dit jouw kans om te ontsnappen uit je arme achtergrond en om iets voor de mensen om je heen te doen -- ook al zouden ze jou niet meer zien als mens als ze de waarheid wisten. (Denk aan: Oz uit Buffy, Michael Corvin de weerwolf uit Underworld.)
  • Wildeman: Je bent ver weg van de vertrouwde jungle (/ vlakten / savannah) van je oude thuis. Je bent de mensen, de gebouwen, de drukte niet gewend. Misschien ben je naar Londen gereisd omdat de oud-officier je leven heeft gered en je nu dit voor hem moet doen. Misschien was je niets meer dan het huisdier van een kwaadaardige kapitein, die je laat vechten tegen anderen voor geld -- voor zichzelf uiteraard. (Denk aan: Vrijdag van Robinson Crusoë, King Kong.)
  • Cabby: Je kent Londen. Niet zoals de toerist, niet zoals de zakenman, nee, net zo goed als de wijkagent. Of eigenlijk beter -- jij kent de namen van de steegjes die hij misschien nog net weet te vinden, en jij weet wie er bepaalt wie er uit die steegjes komt. "Zij" kennen je ook, en weten dat het verstandiger is je ongemoeid te laten. Jij kent de mensen, en de plek -- the city's your oyster.
  • Excentrieke miljonair: Money makes the world go round, and you have plenty. Je kan waarschijnlijk een klein land kopen, mocht je daar zin in hebben. Nu heb je dat niet want ach, wat moet je daar nou weer mee, allemaal verantwoordelijkheden, bah. Maar rondreizen in dat land en mooie dingen zien heeft wel iets. (Denk aan: Phileas Fogg uit Reis om de wereld in 80 dagen.)

© 2003-2024 Sandcat RPG Crew.
Page design by Stijn (main layout) & Jake (textures and colours).

Comments can be sent to rpgadmin(at)sandcat(dot)nl.